Tweet
Share
+1
Pin it
|3 minuten

Een platte buik. Niet het meest verheven doel in je leven. Maar toch spookt het wel vaak door je hoofd. Hoe krijg ik zo’n mooie platte buik? En godallejezus, wat wordt er nog steeds een hoop onzin over de platte buik verteld. Van korsetten die je taille naar maatje mini moeten vervormen tot alle gebruikelijke stokpaardjes van de fitnessbranche, waaronder het beruchte buikspierkwartier waar nog nooit iemand een platte buik van heeft gekregen. Een platte buik mag dan niet het meest nobele doel zijn in je leven, het is wél bijna zomer. Dus allee. Alles over de platte buik in deze blog. Wat je moet doen voor een platte buik? En vooral: wat kan je allemaal laten? Zoals korsetten en buikspierkwartiertjes.

hoe krijg ik een platte buik?

Laat me maar meteen met de deur in huis vallen: een platte buik hangt af van twee factoren: je vetpercentage en de hoe dit vet over je lichaam verdeeld is. Met andere woorden: de hoeveelheid vet die je opslaat rondom je buik. Dat eerste heb je in theorie in de hand, dat tweede sowieso niet. Als je zwanger bent geweest is er nog een derde factor die bepaalt of je een platte buik hebt of kunt hebben: zijn je rechte buikspieren weer mooi bij elkaar gekomen na de zwangerschap, of heb je een blijvende verwijding (rectus diastase)? In dat laatste geval kan je zelfs met een laag verpercentage een opbollend buikje hebben.


Je vetpercentage


De definitie van een platte buik kan wat verschillen van persoon tot persoon, de een is sneller tevreden dan de ander. Veel mensen hebben vooral moeite met het zwembandje weg te krijgen. De party pooper is in dat geval het vet dat zich onder de navel nestelt. En dat kan nogal hardnekkig zijn. En er is maar één manier om dat vet (en al het andere vet op je buik) weg te krijgen: je vetpercentage verlagen. Afvallen dus. Dat betekent minder calorieën eten dan dat je gebruikt. Supersaai – ik zou ook liever een korset gebruiken – maar wel effectief.

Afvallen is in theorie heel simpel, maar zoals iedereen weet is de praktijk weerbarstiger. Vooral als je al erg slank bent maar vooral vet opslaat rondom je buik, kan dit nog weleens een taaie klus worden. Als je niet zeker weet of je de wijntjes deze zomer wel wil laten staan in ruil voor een platte buik, lees dan eerst even deze blog.


Waar je je vet opslaat


Grote borsten, kleine borsten. Slanke taille, een buikje. Spillenbeentjes, stevige benen. Waar we ons vet opslaan hebben we niet voor het zeggen. Heb jij slanke, strakke benen en dunne armen, maar wel een klein buikje? Dan heb je waarschijnlijk genetisch de aanleg om je vet op te slaan rondom je buik. Is dit belangrijk om te weten? Ja en nee.

Het maakt niet zoveel uit waar je je vet opslaat, als je vetpercentage laag genoeg is heeft iedereen een platte buik. En strakke benen. En geen borsten meer. Dus in die zin maakt het niet uit of je van jezelf weet wat je aanleg is.

Er is echter een maar. Die “maar” zit hem in je gezondheid en je geluk. Want bij een te laag vetpercentage ontstaan er andere problemen. Bij een vrouw kan de menstruatie uitblijven als het vetpercentage te laag is. Een serieus teken aan de wand dat je te ver bent gegaan. En gelukkig zal je je ook niet voelen. Niet gelukkiger dan toen je wél nog een buikje had in ieder geval.

Conclusie: als je genetisch de aanleg hebt om je vet vooral rondom je buik op te slaan, moet je misschien wel een heel laag vetpercentage hebben om de “ultieme” platte buik te krijgen. Heb je daarentegen van nature een redelijk platte buik en sla je je vet vooral op andere plekken op, dan is een platte buik én een gezond lichaam waarschijnlijk prima te combineren. Dat is goed om te weten voordat je aan je poging begint.


Zwangerschappen en het hangbuikje


Meestal geldt dus: een platte buik is een laag vetpercentage en een buik die niet helemaal strak is, daar zit waarschijnlijk wat meer spek op. Er is een uitzondering: de buik na zwangerschappen. Tijdens de zwangerschappen wijken de rechte buikspieren uiteen om ruimte te maken voor de foetus. De peesplaat die de buikspieren bij elkaar houdt verweekt. Na de bevalling herstelt dit niet altijd goed. De buikspieren komen niet meer helemaal bij elkaar en er ontstaat een blijvende afstand. Dit wordt een rectus diastase genoemd en kan resulteren in een hangbuikje. Daar gaat je platte buik. Meer informatie hierover vind je in dit gratis e-book.

Ook zonder rectus diastase kan het zijn dat de buik niet meer helemaal strak wordt. Meerdere zwangerschappen of zwangerschappen op latere leeftijd kunnen de huid nogal aantasten. De elasticiteit neemt af en dit kan resulteren in overtollig huid.


En hoe zit het dan met….


Platte buiken zijn big business. Dat betekent dat veel mythes (al dan niet) opzettelijk in stand worden gehouden. Misschien val ik in herhaling, maar toch nog even de feiten op een rij:

  • Je kunt plaatselijk buikvet niet verbranden door buikspieroefeningen te doen
  • Je kunt overtollige huid ook niet laten verdwijnen door buikspieroefeningen te doen
  • Het wel of niet eten of juist weglaten van specifieke producten leidt niet tot het verminderen van buikvet
  • Opslag van vet op bepaalde plekken is geen teken dat je hormonen niet in balans zijn
  • Je krijgt geen buikje van cortisol door psychische stress
  • Het drinken van zwarte koffie leidt niet tot buikvet
  • Er zijn geen pillen, theetjes of supplementen die je buikvet laten verdwijnen
  • En dat korset laat je taille ook niet magisch slanker worden, hooguit slanker lijken (en alleen als je het draagt)

Broodbuik


Een boek met zo’n titel verdient natuurlijk wel even een extra puntje van aandacht. Regelmatig hoor ik de stelling dat minder brood eten toch echt leidt tot een minder bolle buik. En dat kan ook best kloppen. Ik heb ook een bolle buik na het eten van veel brood. Of pasta. Of als ik uit eten ben geweest. En de definitie op mijn buik neemt ook daadwerkelijk vrij snel (de volgende dag al) af als ik veel brood of pasta eet. Alleen heeft dit helemaal niets met vet te maken.

Door het eten van koolhydraten en zout (allebei goed vertegenwoordigd in brood) hou je meer vocht vast. Vocht onder je huid ziet er aan de buitenkant exact uit als vet. Je kunt dit laagje weer net zo snel (binnen een dag) laten verdwijnen door koolhydraatarm en zoutarm te eten. En als je naar het strand gaat en daar op je strakst wil verschijnen, dan is dat ook een nuttige strategie. Maar daarvoor hoef je dus niet je hele leven alle tarweproducten te laten staan. Dat levert je niets extra’s op op de weg naar de ultieme platte buik.


Overgang en andere hormonale veranderingen


En dan nog even dit: ja, na de zwangerschap en in de overgang verandert de plaats waar je vet opslaat. De benen worden vaak wat dunner, de vetomslag rondom de buik neemt toe. En ja, als je ouder wordt kan je vaak minder eten zonder aan te komen. Dit zijn hele normale processen, maar die twee processen samen maken het dus nog moeilijker om dat verrekte buikvet weg te krijgen, zelfs als je vetpercentage prima is. Dus als het niet lukt: er is niks mis met jou en niks mis met je lijf. Er is hooguit wat mis met ons schoonheidsideaal.


6 responses to “Hoe krijg ik een platte buik?

  1. Anouk van der Jagt

    Dit vind ik nou echt nuttige informatie! Geen gelul, geen beloftes, helder uitgelegd, straight forward & stimulerend om je gezonde verstand (en wetenschappelijk basis) gebruiken. Dank, Selma!

    1. Selsa

      Graag gedaan Anouk! En bedankt voor het compliment.

    2. Selma Guiking

      Graag gedaan Anouk!! En bedankt voor het compliment.

  2. Rowena Schenker

    Dit zijn pas nuttige feiten, feiten waar ik als danser en sport instructrice niet eens van op de hoogte was! Super leerzaam…thnx for sharing Selma en leuk om te zien dat je buiten de Salsa ook hier een enorme motivator bent 🙂 Ik kom hier voor mijzelf zeker nog op terug bij jullie 🙂

    groetjes Rowena

    1. Selma Guiking

      Hoi Rowena, heel leuk dat je reageert en fijn dat je er wat aan hebt gehad. Ik hoor je graag, je weet me te vinden :). Groetjes, Selma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close Search