Tweet
Share
+1
Pin it
|3

De mate waarin je ‘intuïtief eet’ voorspelt hoe goed jij je gewicht kunt beheersen. Paradoxaal genoeg is de kans op overgewicht groter als je veel met voeding en diëten bezig bent. Hoe intuïtiever je eet, hoe beter je in staat bent om op gewicht te blijven. Hoe werkt dat, en geldt dit ook voor jou? (Spoiler alert: ja, dit geldt ook voor jou).  


Het leed dat diëten heet


95% van de lijners is binnen 5 jaar na het gevolgde dieet zwaarder dan voor het dieet. En met iedere poging wordt de lijner een klein beetje zwaarder. Het zijn deprimerende cijfers.

Dit beruchte jojo-effect wordt vaak toegeschreven aan fysieke factoren, zoals verloren spiermassa en een trager  rustmetabolisme. Maar alhoewel beiden (al dan niet tijdelijk) voorkomen, is er meer aan de hand.

Regelmatig op dieet gaan, gaat hand in hand met een negatief zelfbeeld, weinig lichaamsgevoel en een slechte relatie met voeding. Deze krampachtige verstandhouding met iets dat zo essentieel en alomtegenwoordig aanwezig is als voeding, heeft ongeveer hetzelfde effect op je psyche, als de boodschap dat je niet aan een roze olifant mag denken.

Je denkt er dus de hele dag aan.


Wat is intuïtief eten?


Intuïtief eten betekent dat je weer leert:

  1. eten om fysieke redenen, niet om emotionele redenen
  2. zonder schuldgevoel te eten
  3. vertrouwen op de signalen (voor honger en verzadiging) die jouw lichaam je geeft
  4. aanvoelen wat voor voeding je lichaam nodig heeft en hoe je lichaam op voeding reageert

Voorbeelden van NIET intuïtief eten, zijn:

  • met name eten als je je verveelt, of blij of juist verdrietig bent
  • boos worden op jezelf als je iets gegeten hebt wat je van jezelf niet mag eten
  • een eetdagboek bijhouden of calorieën tellen om te bepalen wat en hoeveel je mag eten
  • jezelf bepaalde voedingsmiddelen ontzeggen, omdat je bang bent dat ze slecht voor je zijn

Maar als ik eet op gevoel, stop ik nooit


De eerste reactie van mensen op de term ‘intuïtief eten’ gaat vaak zo: “als ik luister naar mijn gevoel, dan zit er geen rem op”.

Dat gevoel snap en ken ik. Hoe meer ik in het verleden met voeding en calorieën bezig was, hoe kritischer ik naar mijn lijf keek, hoe meer ik de hele dag aan eten dacht, hoe moeilijker het werd om te stoppen met eten.

Maar dat is dus ook niet intuïtief eten. Zolang je nog in een dieet-mindset zit, is het lastig om intuïtief de juiste beslissingen te nemen. Want je honger- en verzadigingssignalen werken niet optimaal:

  • wanneer je vaak ontzettend lekker eet, waardoor je hebt geleerd dwars door deze signalen heen te eten (denk aan de toetjesmaags)
  • als je erg smaak- en beloningsgevoelig bent (geworden) en dit versterkt door zo lekker te eten
  • bij het ontbreken van andere coping-strategieën dan eten, om om te kunnen gaan met emoties
  • en wanneer je vaak eet zonder je koppie erbij te houden, en dus helemaal niet kan voelen of je eigenlijk wel trek hebt.

Wat de oorzaak ook is, er is óók een oplossing voor.


Je zit wel vol, kijk maar


“Ik heb altijd honger”

“Ik zit nooit vol”

Deze zinnen hoor ik vaak. Maar het is niet waar. Zet jezelf maar eens een schaal met 8 appels of een halve kilo gekookte broccoli voor. Begin met eten en stop als je niet meer hoeft. Heb je alles opgegeten? Wil je nog meer appels of nog meer broccoli? Waarschijnlijk niet.

Heb je daarentegen nog wél zin in een stuk chocolade of een verse boterham met oude kaas? Dan heb je geen honger, maar zin in lekkers. Je zoekt smaak en een lekker gevoel. Dat is niet hetzelfde als honger hebben.


Kan je het leren, dat intuïtief eten?


Intuïtief aanvoelen wat, wanneer en hoeveel je moet eten betekent dat je altijd zoveel kan eten als je wil. Je wil namelijk niet meer dan je nodig hebt.

Als je al je hele leven op dieet bent, klinkt deze boodschap als een slechte 1 april grap van je neefje. Misschien leuk voor anderen, maar niet voor jou.

Toch kan iedereen het leren. Het vereist van je dat je je aandacht verschuift van calorieën tellen, naar bewust luisteren naar je lichaam. Van proberen jezelf te beheersen tijdens het eten van iets lekkers, naar het zoeken van maaltijden en producten waar je van nature al meer portie controle over hebt. En van eten om jezelf te belonen en straffen, naar eten om jezelf te voeden.

Hoe je dat doet, leer je in de workshop intuïtief eten. Je leert niet alleen de theorie, maar je gaat ook naar huis met je eigen plan om in 6 weken een intuïtieve eter te worden. Doe je mee?

Wat voor type eter ben jij? Je test het hier >>


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close Search