Tweet
Share
+1
Pin it
|2 minuten


  1. Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Het wordt aangemaakt bij fysieke (meer) of psychische (minder) stress.
  2. Dit hormoon remt de vetopslag en de opname van eiwitten. Het tempert daarnaast het immuunsysteem en zorgt ervoor dat het lichaam vocht vast houdt. Op deze manier zorgt het ervoor dat je lichaam alle energie kan richten op (het ontvluchten van) de stressvolle situatie.
  3. Cortisol wordt aangemaakt in de bijnieren. Deze klieren bevinden zich -zoals de naam al doet raden- op de nieren.
  4. De bijnieren maken ook adrenaline aan. Adrenaline heeft een acute werking. Voor het eerste sprintje, zeg maar. Cortisol heeft een langere werking.
  5. Het is een katabool hormoon. Dat wil zeggen dat het lichaamsstoffen afbreekt. Hierbij komt energie vrij.
  6. Elke vorm van fysieke inspanning leidt tot afgifte van het hormoon. Hoe groter de inspanning, hoe meer van het hormoon er wordt afgegeven.
  7. Psychische stress leidt veel minder vaak tot een verhoogde cortisol afgifte. Als het wel wordt afgegeven, is dit vaak een minimale hoeveelheid.
  8. Psychische stress leidt nooit tot spierafbraak. Daarvoor wordt er niet genoeg cortisol aangemaakt.
  9. Chronische stress kan het risico op een hartaanval verhogen. Maar een relatie met cortisol is niet gevonden. Het lijkt erop dat chronische stress tot slechte leefstijlgewoontes leidt. Dat verhoogt dan weer het risico op een hartaanval.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close Search