Tweet
Share
+1
Pin it
|

Honger is een nuttig feedback mechanisme. Het vertelt je dat je moet eten. Zo voorkom je dat je te weinig voedingsstoffen en energie binnenkrijgt. Maar wat nu als je altijd honger hebt? Hoe kan je ervoor zorgen dat je wel verzadigd raakt? Niet overeet en genoeg energie hebt tussen de maaltijden door?


Even een sanity check


Voordat we op zoek gaan naar een oplossing tegen de eeuwige honger, doen we eerst een check: probeer je jouw gewicht/vetpercentage kunstmatig laag te houden? Bijvoorbeeld omdat je een atleet bent, of model? Dan is jouw honger een nuttig en volkomen natuurlijk verschijnsel. Onder andere door de lage voorraad vet in je cellen, word je ertoe aangezet om wat meer te gaan eten. Uiteraard zijn er tips en trucs om de honger te minderen, maar deze horen hier niet thuis. Deze blog is bedoeld voor mensen die ondanks een gezond gewicht, of met een te hoog gewicht, altijd honger hebben.


Honger na dieet


Ook belangrijk om even te checken: ben je recent op dieet geweest, of op dit moment? Ook dan is het logisch dat je meer honger hebt.

Ben je altijd op dieet of tussen twee diëten in? Dan kan het zomaar zijn dat je altijd honger hebt: tijdens het dieet omdat je dan te weinig eet, tussen het diëten door omdat je aan het herstellen bent van een periode van te weinig eten. De enige manier om dit op te lossen is weer normaal te leren eten. Als je al je hele leven op dieet bent, kan dit heel moeilijk en zelfs beangstigend zijn. Normaal eten staat synoniem voor aankomen. Je moet leren om weer te vertrouwen op je hongergevoel.


Het tegenovergestelde van honger is…


…verzadiging. In theorie voel je je verzadigd als je genoeg hebt gegeten en gedronken om aan je (energie)behoefte te voldoen. Als je altijd eet wanneer je honger hebt en totdat je verzadigt bent, blijf je op gewicht.

We weten dat honger en verzadiging niet altijd gelijklopen met wat je daadwerkelijk dagelijks aan energie (calorieën) inneemt en gebruikt. Maar over een langere periode klopt het aardig. Tenzij…


Het smaakt zoals het kraakt


Met deze slogan won Smith (van de chips) in 1988 een reclameprijs. Voedingsmiddelenproducenten weten het al heel lang: smaak is meer dan wat je met je tong proeft. Het gaat ook om textuur, structuur en geur. Taaie chips zijn vies, al hebben ze dezelfde ‘smaak’ als krokante chips.

Alleen als je echt heel veel honger hebt, eet je iets dat niet smaakt, maar wel vult. Daarentegen kan je makkelijk iets eten dat wel lekker is, zelfs als je eigenlijk al verzadigd bent. De smaak (en textuur, geur en temperatuur) van iets, bepalen hoeveel trek jij hebt in dat voedingsmiddel.

Samengevat: smaak wint het van verzadiging. Hoe smaakgevoeliger je bent, hoe groter het risico dat je dooreet van iets dat je lekker vindt, terwijl je eigenlijk al genoeg hebt gehad.


Meer honger bij een grotere beloning


En dan hebben we nog beloningsgevoeligheid en wat smaak hiermee doet. Een lekkere smaak zorgt ervoor dat het signaal ‘je hebt nu genoeg gehad’ langer uitblijft tijdens het eten zelf. Maar het zorgt er ook voor dat je steeds opnieuw op zoek gaat naar dat lekkere eten. Voordat je het weet, zit je in een negatieve spiraal van meer eten tijdens de maaltijden en meer cravings tussen de maaltijden door.


De oplossing


Ultra lekker/bewerkt voedsel zorgt ervoor, dat je steeds weer opnieuw op zoek gaat naar eten. Saai eten zorgt er juist voor dat het beloningscentrum wordt gekalmeerd: je maakt meer endorfinen aan na het eten van een saaie maaltijd, dan na het eten van een hele lekkere maaltijd.

Conclusie: als je af wil van de eeuwige honger, haal er dan wat smaak (en kraak) uit. Eet om te voeden, niet voor de smaak. Voeg geen zout, suiker, of andere smaakmakers toe. Het zorgt er niet alleen voor dat je natuurlijke verzadigingsmechanisme weer gaat werken, het zorgt er ook voor dat je steeds minder behoefte krijgt aan iets lekkers: een opwaartse spiraal dus!

En als je dan toch chips in huis haalt, laat het dan eerst een beetje taai worden. Want zonder kraak, geen smaak.


Intuïtief eten


Intuïtief eten betekent dat je leert vertrouwen op je hongergevoel. In plaats van jezelf voedingsmiddelen te ontzeggen, extreme diëten te volgen, of de eeuwige strijd aan te gaan, leer je te luisteren naar je lichaam en te eten naar behoefte.

Wil je hier meer over leren? Meld je dan aan voor onze workshop intuïtief eten.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close Search