Tweet
Share
+1
Pin it
|2

Dat wij mensen soms niet zo intelligent zijn als we zouden willen, dat weten we inmiddels wel. Maar soms laten we ons wel heel erg makkelijk foppen. In zijn boek ‘Mindless eating’ vertelt Brian Wansink over verschillende experimenten die zijn gedaan om het eetgedrag van mensen te beïnvloeden. En wat blijkt? We worden enorm door onze omgeving beïnvloed als het gaat om de hoeveelheid eten die we consumeren.


Onbewust meer eten


Ik vat het zo samen:

Meer schalen = meer eten.
Meer variatie = meer eten.
Grotere borden = meer eten.
Grotere porties = meer eten.
En: meer kleuren M&M’s = meer eten.
 

Dag illusie van controle over je eigen eetgedrag.

Onbewust eten we meer als de omstandigheden ons daartoe verleiden. Dat is niet zo mooi. Maar het biedt ook kansen. Want gelukkig kan je je omgeving beïnvloeden. Je hebt controle over de grootte van je borden, de hoeveelheid schalen op tafel, de plaats van ongezonde voedingsmiddelen in de (koel)kast, et cetera. Door je omgeving te beïnvloeden, beïnvloed je indirect je eetgedrag. Op die manier kan je onbewust minder eten en daarmee onbewust gewicht verliezen. De 8 beste tips heb ik hier voor je verzameld.


Onbewust afvallen door te goochelen


Fop jezelf! Uit experimenten is gebleken dat je minder eet en drinkt van kleine borden, schalen en glazen. Denk niet dat jij daar te intelligent voor bent: het geldt voor iedereen. Dus die enorme dinerborden en gigantische ontbijtschalen maken plaats voor ontbijtbordjes en dessertschaaltjes.


Goochelen deel 2


Als je 20% meer groente opschept en 20% minder van de overige ingrediënten is jouw hoofd tevreden. En als je hoofd tevreden is, is je lichaam dat ook. Optisch eet je namelijk een zelfde hoeveelheid, maar qua kcal een stuk minder.


Weg met de etensresten


Als je afgekloven kippenpootjes, resten snoeppapiertjes of de doppen van de pinda’s laat liggen, eet je minder dan als je deze restanten meteen opruimt. De directe confrontatie met wat je al naar binnen hebt geschoven tempert je verlangen naar meer eten.


Onbewust afvallen door eenvoud


Hou je vast: hoe meer kleuren M&M’s in een schaal, hoe meer er van gegeten wordt. Zo makkelijk zijn wij mensen te verleiden. Begrijpen we ook meteen waarom diva’s a la Mariah Carey alleen maar blauwe M&M’s in hun kleedkamer willen. Slank blijven is tenslotte een vak apart in showbizzland. Vertaald naar de dinertafel (of ontbijt- of lunchtafel): hoe meer verschillende hapjes, hoe meer je eet. Variatie doet eten. Doe jezelf dus een lol en houd het een beetje eenvoudig.


En lang leve tupperware


Regel 1: koop geen grootverpakkingen van ‘slechte’ dingen. Grootverpakkingen doen je namelijk altijd meer eten dan kleine verpakkingen. Maar als je om wat voor reden dan ook aan de grootverpakkingen gaat, maak dan kleine, apart verpakte porties en leg de grote verpakking ergens heel diep weg in een donkere kelderkast.


 Doe een wedstrijdje…


…met de langzaamste eter aan tafel. Niets nodigt meer uit tot (door)eten dan andere mensen die (nog) eten. Ga in een gezelschap daarom op met de traagste eter, begin als laatste en zorg dat je als laatste klaar bent met eten.


Onbewust afvallen door de (koel)kast slim in te delen


Hoe vaker je geconfronteerd wordt met eten, hoe meer trek je krijgt. Leg daarom gezonde etenswaren in het zicht (op ooghoogte, voorin de (koel)kast) en houd ongezonde varianten uit het zicht.


Afvallen met BBB


Nee, ik heb het niet over de groepsles Buik, Benen, Billen, maar over de term die mijn oma altijd gebruikte als ze ons iets kruimeligs gaf: Bekkie Boven Bordje. Eet tussendoortjes (ook) van een bordje. Dan eet je minder makkelijk door en ben je bovendien bewuster van je snack aan het genieten.


One response to “Onbewust Afvallen Met Blauwe M&M’s

  1. Klaartje

    Leuke en nuttige blog Selma, bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close Search